Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.04.2008 09:46 - Благодатната земя Атонска
Автор: kuracpalac Категория: Изкуство   
Прочетен: 4709 Коментари: 12 Гласове:
0

Последна промяна: 17.03.2009 16:06


Сега, когато се връщам в мислите си към Света Гора, аз се опитвам да си отговоря: може ли да се опише с думи светостта на Света Гора Атонска? Изобразима ли е със средствата и таланта на живописеца? Какво вдъхновение внушава това място на певеца, музиканта или поета?

Казвам това, понеже имах милостта на Бога, Който ме удостои да посетя това райско обиталище на светостта.

Още със стъпването ми на тази благоуханна земя усетих в себе си нещо умилително. Сякаш душата ми се бе отделила от тялото и бе хвръкнала да гони прекрасните хълми, които величествено се надвесваха над нас и тайнствено ни прикътваха в прохладата си. Долових нещо ново за мене, изпитах нещо непонятно в тези мигове.

Сякаш времето беше спряло: един поглед в планините като че бе за мене един век. Колкото повече се вглеждах в тази друга за мене духовна ширина, все не можех да й се нагледам.

Когато вървяхме и бродехме из тази скъпоценна земя, струваше ми се че, всяко цвете, всеки храст и дърво си имат свое предназначение. Усетих, че редът, който цари там, че тази благоуханна природа е поддържана не от обикновена ръка, а от нещо друго, скрито за нашия разум. Докато стъпките ни извървяват светогорските пътеки, докато съзерцаваме тази градина на Пресвета Богородица, за миг помислям, че Пресветата майка освежава с благодатното си присъствие този невероятен райски кът на земята, на който ние, нейните синове, се наслаждаваме и се опитваме да го проумеем.

За моя духовна радост, можах да участвам молитвено в нощни бдения заедно със светогорските монаси. Благодарение на тези служби можах да се докосна до някаква частица от духовния живот на светогорските братя. В лицето на всеки от тях съзрях чистата, детската любов, която като че ли бях изгубил в себе си. Усетих как душата напълно се отдава на богослужението; монотонните песнопения на монасите и начинът, по който те служеха, ме върнаха назад в годините, когато всичко за мене беше истина, когато за мен нямаше лоши хора - във времето на моето детство. Усетих колко неизразима е сладостта да служиш на Бога, безответно, с чисто сърце.

Като видях колко всеотдайно се молят всички, започнах да се укорявам. Казвах си: ето тези хора, за които няма почивка и са в постоянно изнурение на плътта, сега се молят и за мене, и за всички ни, докато аз спя в леглото си съвсем безгрижно, без дори да съм направил и три поклона…

Но когато се запалиха полиелеите и цялата църква грейна в светлина, вълна от други чувства ме заля. Усетих някаква голяма радост, която бушува вътре в мене. Сякаш самата Божия Майка беше с нас и милостно гледаше от иконите. Сякаш и Тя беше в църквата и участваше в богослужението, изпълваше всичко със своята безмерна благост и доброта! - Едва ли бих намерил верни думи, с които да опиша радостта и умилението, които изпитвах в този момент.

Всъщност тези няколко дни бяха за мен като един светъл сън, който омива душата, сродява я завинаги с тази благодатна Атонска земя, духовна съкровищница на Православието. От там човек се връща друг.

Росен Генчев
Авторът е ученик от V семинарски (ХІІ) клас,
Софийска духовна семинария "Св. Йоан Рилски"


image

image

image

image

image

image

image

Псалм 150






Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. helios - Прекрасен постинг!
07.04.2008 10:21
Благодаря за удоволствието!
Поздрави!:))
цитирай
2. cocolina - Mnogo vulnuvashti sa kakto dumite taka i snimkite..
07.04.2008 12:08
Kogato cheta tova, siakash slunceto na Sveta gora ogriava i moiata dusha..
цитирай
3. esen - Прекрасен постинг!
07.04.2008 12:20
Благодаря ти, че имах удоволствието да прочета и разгледам!!!
Поздрави!:)
цитирай
4. daylight - Думите ме трогнаха, а гледайки с...
07.04.2008 12:55
Думите ме трогнаха, а гледайки снимките наистина се умилих..Поздрави!
цитирай
5. анонимен - Няма как ,
07.04.2008 13:53
като прочетеш един такъв постинг и да не почувстваш смисъла на дума като ПОМИРЕНИЕ...
Мерси !
цитирай
6. kosara2008 - благодаря, за постинга!
07.04.2008 15:05
удоволствие беше да се потопя в атмосферата на Атон...мечта ми е...,
цитирай
7. tera - Дааа,
08.04.2008 12:07
има невероятна атмосфера. Величествена.
Така се почувствах като бях на Перперикон. Все едно се носи нещо във въздуха...
цитирай
8. eien - Четат ми си такива постинги със
08.04.2008 14:36
снимков материал!
Благодаря!
А псалмът Ваш избор ли е? Благодаря!
цитирай
9. kuracpalac - Да, Еien...
08.04.2008 15:03
...псалмът и снимките са мой избор.
цитирай
10. juliannikolov - :)))
08.04.2008 15:12
Чудесен постинг и прекрасни снимки!
Тъкмо вчера си купих "Светогорски записки" на Николай Хайтов и сега ще мога да прочета още нещо по темата.
За любознателните ще спомена, че началото на монашеството в Света гора е през X век. Със съдействието на император Никифор II Фока, свети Атанасий се оттеглил в Атон и там построил своята прочута ларва-манастир. За самия император е била приготвена специална килия, той е искал да прекара в нея остатъка от дните си, след като се оттегли от властта. Вероломното му убийство организирано от неговата съпруга Теофано осуетява тези намерения...

цитирай
11. boris66 - boris66-kuracpalac
06.06.2008 09:24
Атон е легенда жива и до ден днешен !
цитирай
12. boris66 - boris66-kuracpalac
06.06.2008 09:45
Имах познат монах в Света Гора ,той ми изпрати много информация за това място в оригинал!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kuracpalac
Категория: Туризъм
Прочетен: 4243848
Постинги: 362
Коментари: 3591
Гласове: 43370
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930